Skip to content

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie (CRO) is het verbeteren van bijvoorbeeld je website of webshop, met als doel om het conversiepercentage te verhogen. Op die manier haal je veel meer uit je website, zelfs als het aantal bezoekers ongeveer gelijk blijft. Het is zonde om veel geld in internet marketing te steken als je website bijvoorbeeld gedateerd is of gebreken heeft. Je website wordt dan misschien wel meer bezocht, maar relatief gezien blijft het aantal conversies laag. Als je alles uit je marketingcampagnes wilt halen, is het dus ook verstandig om in conversie optimalisatie te investeren.

Bij Foxeo gaan we graag na hoe we jouw website kunnen verbeteren om het aantal conversies te verhogen. Ben je benieuwd hoe we dit doen? Lees dan verder of plan direct een vrijblijvend kennismakingsgesprek met ons in!

Content marketing plan
Affiliate marketing

Wat is conversie optimalisatie?

Zoals hierboven aangegeven, is conversie optimalisatie het verbeteren van bijvoorbeeld je website met als doel om het aantal conversies te verhogen. Welke optimalisaties precies uitgevoerd moeten worden, is sterk afhankelijk van de website. Vaak verrichten we veel kleine aanpassingen, die samen een groot verschil maken. Soms kan de kleur van een button bijvoorbeeld al impact hebben op het aantal conversies. Als je website erg gedateerd is of gebreken heeft, kan conversie optimalisatie ook uit grote aanpassingen bestaan.

Alle inspanningen om het aantal conversies te verhogen vallen in principe onder CRO. Vaak gaat dit ook hand in hand met technische SEO. Zoekmachines hechten namelijk ook veel waarde aan de gebruikservaring. En als de gebruikservaring beter is, bijvoorbeeld doordat een website sneller laadt, zal het aantal conversies vaak ook hoger liggen.

Wat is een conversie?

We spreken van een conversie als een bezoeker de gewenste actie onderneemt. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een bestelling, het invullen van een contactformulier of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Het percentage bezoekers dat een conversie doet ten opzichte van het totale aantal bezoekers, is het conversiepercentage. Heb je 10.000 bezoekers en een conversiepercentage van 1,5%, dan betekent dit dat er 150 conversies hebben plaatsgevonden. Je berekent het conversiepercentage met de volgende formule: aantal conversies / aantal bezoekers * 100%.

Er zijn veel handige tools die je kunnen helpen om het aantal conversies te meten. Zo kan Google Analytics je bijvoorbeeld veel handige inzichten geven. Niet alleen kun je met Analytics het aantal conversies inzien, maar we kunnen bijvoorbeeld ook meten welke pagina’s het meeste succes boeken.

Conversie optimalisatie
Foxeo

Waarom CRO?

CRO, oftewel conversie optimalisatie, kan ontzettend veel opleveren. Stel dat we het aantal maandelijkse bezoekers op je webshop met behulp van internationale SEO naar 100.000 hebben verhoogd, maar het conversiepercentage nog steeds 1,5% is. Dit betekent dat je 1.500 bestellingen kunt verwachten. Nu besluiten we om aan de slag te gaan met CRO, waardoor het conversiepercentage uiteindelijk 2% wordt. Dit lijkt nog steeds een klein percentage, maar het aantal bestellingen per maand is nu 2.000. De hoeveelheid bestellingen is in dit voorbeeld dus met ongeveer 33% gestegen. En dit kan ook een enorme impact op de omzet hebben.

Zelfs als het conversiepercentage minimaal lijkt te stijgen, kan CRO dus al een groot verschil maken. Om die reden adviseren we je om ook in CRO te investeren als je met zoekmachine optimalisatie aan de slag gaat.

Conversie optimalisatie website

Heb je een website met bijvoorbeeld een contactformulier of Whatsapp-button? En ontvang je graag meer aanvragen? Dan kunnen wij voor je aan de slag met conversie optimalisatie. Hierbij nemen we je website goed onder de loep om te bepalen welke aanpassingen we kunnen verrichten. Na het aanbrengen van wijzigingen, zullen we ook meten of dit het gewenste effect heeft. Voor CRO geldt namelijk dat het zeer belangrijk is om de resultaten te meten. Welke aanpassingen we op je website verrichten is afhankelijk van de verbeterpunten die we zien. Natuurlijk zullen we de voorgestelde aanpassingen altijd uitgebreid met je doornemen.

Mobiele websites
Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie webshop

Natuurlijk is conversie optimalisatie ook mogelijk voor een webshop. In dit geval meten we meestal hoeveel bestellingen er geplaatst worden. Bij CRO voor een webshop kijken we onder meer naar hoe je categorie- en productpagina’s presteren. Als categoriepagina’s onduidelijk zijn of te weinig filteropties hebben, kan dit er bijvoorbeeld voor zorgen dat potentiële klanten afhaken. Maar ook de hoeveelheid informatie op een productpagina kan invloed hebben op het conversiepercentage.

Een grondige analyse van je website

Om je website te optimaliseren, zullen we deze eerst grondig analyseren. We kijken naar de data, maar ook proberen we ons zo goed mogelijk in de doelgroep te verplaatsen. We gaan bijvoorbeeld na hoe we het bestelproces kunnen vereenvoudigen. Duurt het bijvoorbeeld erg lang om een bestelling te plaatsen? Dan kan dit er ook voor zorgen dat mensen afhaken. Door je website volledig onder de loep te nemen, kunnen we goed bepalen hoe we deze het best kunnen verbeteren.

Plan een kennismakingsgesprek

Wil je effectief op een zoekmachine adverteren? Of het nu gaat om advertenties in Google Shopping, een advertentie bovenaan de zoekresultaten van Google of een andere manier om SEA toe te passen, wij kunnen je daar uitstekend bij helpen. Bij Foxeo vinden we het belangrijk dat je de beste resultaten krijgt. Als je nieuwsgierig bent naar wat we voor je kunnen betekenen, plannen we graag een kennismakingsgesprek met je in. Dit is geheel vrijblijvend, neem dus vandaag nog contact met ons op.

Neem direct contact op